Het hele jaar door Sinterklaas

Waar menig gezin en bedrijf zich pas na Sint Maarten gaat buigen over de inhoud van het Sinterklaasfeest van dit jaar, is de Stichting Sinterklaascomité Zaanstad daar al maanden mee bezig. Terwijl de Kerstkransjes op tafel staan brainstormen Rene de Reus en Patrick van Oorschot al over het Sinterklaasfeest van dat volgende jaar en dat terwijl de Pietenpakken nog niet eens naar de stomerij zijn gegaan.  Waar komt deze gedrevenheid toch vandaan? Heeft het bestuur geen zin in de andere feestdagen? Niets blijkt minder waar want de bestuursleden hebben zich in het verleden ook ingezet om een sfeervolle Kerstmarkt te organiseren. Maar het Sinterklaasfeest is een feest dat zij in ere willen houden. En dat kan alleen met volle toewijding.

Het begon allemaal in 2003 met twee Zwarte Pieten. Het wijkbeheer Zaandam-Zuid had de Pieten uitgenodigd voor de opening van de speeltuin in het Burgemeester Ter Laanplantsoen. Na deze feestelijke gebeurtenis zijn de Pieten spontaan de wijk in gegaan om gezinnen in de buurt te verrassen met een bezoek. Door de enthousiaste reacties van de bewoners werden de Pieten zelf ook steeds enthousiaster. Wat ooit begon met twee Zwarte Pieten is in de loop der jaren uitgegroeid tot een bezoek aan Zaandam-Zuid met ruim vijftig zwarte Pieten, een ware vloot aan (stoom-)boten en een groots Sinterklaasfeest op de Burcht van Zaandam. Achter de schermen zijn er tijdens het Sinterklaasfeest zo’n 150 vrijwilligers actief die allerlei verschillende taken uitvoeren. Zij verzorgen de grime, de catering, opbouw en inrichting van de feestlocatie, verpakken het strooigoed en plaatsen hekken om de veiligheid van de stoet te regulieren.  Al deze vrijwilligers doen dit zonder vergoeding en komen zelfs vanuit alle windstreken uit Nederland.

Ook al wordt het werk door vrijwilligers gedaan, dat betekent niet dat er geen kosten zitten aan het organiseren van een succesvol Sinterklaasfeest. Zo zijn er diverse vergunningen nodig, is elektriciteit ook wel handig en natuurlijk een podium zodat iedereen de acts goed kan zien.

In 2013 is de Stichting Sinterklaascomité Zaanstad opgericht omdat daarvoor de subsidie voor het wijkbeheer was weggevallen. Een stichting fungeert als rechtspersoon waardoor er wel subsidies en fondsenwerving aangevraagd kunnen worden.

Een deel van de kosten voor het feest wordt gedragen door de sponsors die dit feest een warm hart toe dragen. Een ander deel komt van donaties en giften. Beiden zijn onmisbaar en de stichting is iedereen dankbaar voor hun gift. Een laatste groep die zeker genoemd moet worden zijn de bedrijven die advertentieruimte hebben gekocht in deze krant.

Het gezamenlijk doel van het bestuur en de vrijwilligers is om te groeien richting een toekomst  waarbij het Sinterklaasfeest een groots feest is voor alle kinderen uit alle lagen van de bevolking. Het bestuur van het comité is er dan ook van overtuigd dat een bedrijf door sponsoring een bijdrage kan leveren aan zowel de groei van de stichting als aan het eigen bedrijf. Relatiemarketing is namelijk één van de belangrijkste zaken uit het sponsorplan. Het bestuur heeft als visie dat de stichting en het bedrijfsleven bij elkaar horen en elkaar aanvullen bij het opbouwen van een positief imago. Door middel van het op een positieve manier presenteren van de stichting, versterkt dat de positieve kijk op de sponsors.

Het zijn allemaal mooie woorden en het is tijdens het jaarlijkse Sinterklaasfeest, van aankomst op het Vissershop tot aan het fotomoment met de Sint op de Burcht,  terug te zien dat ze het menen.